Aanpassingen bpm
23 september 2021
De CO2-uitstoot van een personenauto vormt de grondslag van de bpm. Voor conventionele auto’s en voor plug-in hybrides gelden aparte tarieven. Voor emissievrije auto’s geldt een bpm-vrijstelling tot en met 2024. Wanneer de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe personenauto’s daalt, dalen de belastinginkomsten. Om dit op te vangen worden de CO2-schijfgrenzen voor de jaren 2022 tot en met 2025 elk jaar met 2,3% verlaagd en de schijftarieven met 2,35% verhoogd. Dit geldt ook voor de CO2-grens en het tarief voor de dieseltoeslag. De belastingbedragen per gram/km CO2-uitstoot worden met ingang van 2023 eerst geïndexeerd en vervolgens verhoogd.
Bron: Ministerie van Financiën | wetsvoorstel | 20-09-2021
Laatste berichten
Einde handhavingsmoratorium Wet DBA per 1 januari 2025
Lees meer
Persoonlijke omstandigheden en openheid van zaken leiden tot lagere boete
Lees meer
Het belang van de intentie van de koper van een woning
Lees meer
Geen fiscale eenheid omzetbelasting wegens gebrek aan financiële verwevenheid
Lees meer
Belasting in Nederland of het buitenland? Rechtbank geeft duidelijkheid
Lees meer